Работа от вкъщи определено звучи добре – без дрескод, без загубени часове в трафика, свобода къде да работиш, пускане на пералня в обедната… 2020-та направи homeoffice-а ежедневна действителност за много от нас. Оказва се обаче, че работата от вкъщи покачва значително нивата на стрес.
Научете как да се настроите за по-ефективна и по-малко стресираща работа у дома.
Какво води до стрес при работата от вкъщи?
41% от хората, които често работят от вкъщи, се чувстват силно стресирани, показват резултатите от европейско проучване. Едва 25% от служителите, които работят на място, посочват че изпитват силни нива на стрес.
42% от работещите вкъщи съобщават за често нощно събуждане, а от тези, които работят в офис – само 29%.
Хората, които работят от вкъщи, по-лесно размиват границите на работа и личен живот, особено ако работят на смарт устройства. На тях им е по-трудно да изключат компютъра и да завършат работния ден, в сравнение с тези, които работят в офис, сочат още данните на изследването.
Ето някои от често срещаните източници на стрес и напрежение, с които се сблъскват много от работещите у дома.
Липса на добра организация
Много хора намират за трудно да структурират работния си процес, когато са у дома. Не приключват навреме работния ден,
не си отделят време за почивки и понякога дори за обяд. Това нарушава баланса между работа и личен живот и бързо може да доведе до психическо и физическо изтощение и дори до burn out.
*Eurofound and the International Labour Office (2017), Working anytime, anywhere: The effects on the world of work, Publications Office of the European Union, Luxembourg, and the International Labour Office, Geneva. http://eurofound.link/ef1658
Твърде много разсейвания
Когато работите от вкъщи, много фактори могат периодично да прекъсват работния процес през целия ден, като получаване на доставки, лична комуникация [ обаждания и съобщения ], прекарване на твърде много време в социалните медии, гледане на телевизия, грижа за домашни любимци, битови задължения, шумна среда [ градинари, камиони за боклук, съседи и др. ]
В допълнение – вкъщи имаме удобства, които могат да ни изкушат. Например, ако в офиса се случи обезкуражаваща среща или конфликт с колега, обичайно е все пак да продължим работния си процес. У дома обаче може да се изкушим да играем видео игра или да чатим с приятели, докато се почувстваме по-добре.
Работа от вкъщи, когато си родител
Да работиш у дома, докато децата са наоколо, е немалко предизвикателство. Често на родителите се налага да се занимават с децата, да организират деня си около училищния им график и като цяло всеки ден да търсят баланс между работата и семейния живот. Това неминуемо повишава нивата на стрес и води до напрежение и раздразнителност.
Трудност при поставяне на граници
Членовете на семейството, приятелите и съседите могат да ви ангажират и разсейват, забравяйки, че вие всъщност работите.
Социална изолация
Изолацията може да влоши настроението ни и да намали мотивацията ни за работа. Социалното взаимодействие по време на работния ден повишава продуктивността и намалява нивата на стрес, особено, когато сме много натоварени.
По-малко физическо натоварване
Когато работим от вкъщи, се движим по-малко. Това може да повлияе негативно на качеството на съня ни и на цялостното ни психично здраве и продуктивност.
Как да контролираме стреса, когато работим у дома
Ако работите от вкъщи и изпитвате напрежение, не сте единствените.
За щастие обаче има какво да направите за по-добър контрол на стреса.
Създайте си рутина
Независимо дали задавате сами графика си или имате установено работно време, създаването на рутина може да ви помогне да подредите по-добре деня си.
- Създайте ритуал, който да отбелязва началото на работния ви ден. Може да бъде кратка разходка, няколко минути за разтягане, кафе или чай, преглед на пресата или енергизиращ душ.
- Слагайте край на работния си ден в предварително установен час, като изключите работните устройства, излезете на разходка или се наградите с нещо вкусно.
- Ставайте по едно и също време всеки ден. Така ще организирате по-добре деня си.
- Задайте си час за обедна почивка. Това че сте у дома, не означава, че не ви трябват почивки и здравословни навици. Не яжте пред монитора! Изключете напълно работната комуникация в този един час.
- Движете се. На всеки 40-45 минути ставайте, за да се раздвижите. Така ще си починат крайниците, гърба и очите ви, ще освежите мисълта и ще подобрите настроението си.
- Излизайте. Ако времето позволява, изкарайте обедната си почивка навън. Свежият въздух ще ви зареди.
- Приоритизирайте. Свършете първо по-трудните задачи – така ще се чувствате по-малко стресирани през останалата част на деня.
- Използвайте технологиите. Ако имате нужда от малко допълнителен тласък за организация, ползвайте мобилно приложение за управление на времето. Има десетки безплатни.
Изпробвайте за по няколко седмици различни варианти на работна рутина. Така ще откриете кой график е най-ползотворен за вас.
Създайте си удобно работно пространство
Изкушаващо е да работиш в леглото, но със сигурност не е най-доброто решение. Създайте си специално работно пространство с удобен стол и достатъчно високо бюро, където да се фокусирате единствено върху работата си. Освен че ще повиши продуктивността ви, ще ви повлияе добре психически. Членовете на домакинството също по-лесно ще си поставят граници и по-рядко ще ви ангажират, докато сте в работния си кът.
Намалете разсейването
Изключете известията на социалните мрежи и месинджърите на телефона си. Не отваряйте излишни сайтове в браузъра си. Пуснете си релаксираща музика на слушалки, ако е твърде шумно около вас.
Работете с приятели
Социалната изолация може да бъде много стресираща. Поканете приятел да работи у дома с вас, работете един ден седмично в някое кафе извън къщи, или потърсете варианти за споделени работни пространства.
Награждавайте се
За да поддържате мотивацията си, разбийте задачите на по-малки и се възнаграждавайте за свършена работа често през деня. Наградите могат да включват кратка почивка, чаша чай, разходка, бърза козметична процедура, или чат с приятели.
Овладейте изкуството да казваш “Не”
Често по време на работния ден колеги ни искат услуги. Някои хора намират за трудно да отказват и да поставят своите нужди пред тези на другите. Не забравяйте, че няма нищо лошо и необичайно в това личните ви нужди и цели да са ви приоритет. Колкото повече се разкъсвате в услуга на околните, толкова по-трудно ще си създадете работна рутина и ще се изтощите психически. Всъщност поставянето на здравословни граници може да ви помогне да сте по-продуктивни и полезни и за себе си, и за околните.
Създайте си условия за по-качествен сън
Качественият сън през нощта пряко влияе върху цялостното ни състояние и върху работоспособността ни. Не гледайте монитор 30 минути преди сън, защото може да затрудни заспиването. Включен телевизор в спалнята пък променя структурата и качеството на съня. Стремете се да си лягате по едно и също време всяка вечер, така ще си създадете режим и ще заспивате по-лесно.
Грижете се за себе си
За да балансирате успешно професионалния и личния си живот, е важно да дадете приоритет на грижата за себе си. Ако често изпитвате стрес, раздразнителност и невъзможност за психическа почивка, приемайте Златен корен [Родиола]. Билката отдавна е известна с ползите си срещу стрес, безпокойство и нервност. В съвременната природна медицина сухият екстракт от златен корен се използва при високи нива на кортизол – хормона на стреса, при умора и отпадналост, за възстановяване от психическо и физическо изтощение.
От друга страна има доказани ползи при нарушение на фокуса и паметта. Екстрактът от Златен корен стимулира енергията и помага на организма да преодолее психическото изтощение и да подобри физическите си възможности.
Работата от вкъщи може да ви даде повече свобода, да направи графика ви по-гъвкав и да ви да подари повече свободно време. Не подценявайте обаче скритите стресови фактори, за да им противодействате ефективно и навреме. Бъдете дисциплинирани и се грижете за себе си, за да постигнете оптимален баланс между професионалния и личния си живот.